The impact of Well-being related to work on online compulsive buying behavior : Literature review using PRISMA

Publié le : 06/06/2024

Hasnaa GABER - Aicha BOULALA -

Hasnaa GABERhttps-::www.linkedin.com:in:hasnaa-gaber-8902a5148:.jpeg
Professor/Researcher, Analysis and Research Laboratory in Marketing and Strategy of encg casablanca.jpegOrganizations,
ENCG-C, Hassan II University, Casablanca, Morocco Orcid: 0000-0001-5300-1777​​​​​​​

Abstract :
The work environment, well-being of life at work, and relationship quality are topical issues for many organizations. These topics are attracting increasing attention from researchers, especially with the emergence of remote working due to the COVID-19 health crisis, which has radically altered people’s behavior at all stages of their lives.Many studies have shown how the hours spent at work, the organization's values, and the quality of relationships within the workplace can impact employees’ stress and anxiety levels, identity, self-esteem, and even their daily habits and purchasing behavior. This study aims to shed light on the link between well- being at work and buying behavior, especially compulsive buying behavior. Compulsive buying is an excessive urge to buy, experienced as intrusive and uncontrollable, and often associated with positive or negative emotional excitation. The present study is a systematic review based on ScienceDirect, Jstor, and SpringerLink, which presents all the work clarifying the link between the environment and compulsive buying and explaining the variables that moderate this link.

Keywords: well-being at work, identity, social comparison, compulsive buying, stress-related work, work from home.

Aicha BOULALAhttps-::www.linkedin.com:in:aicha-boulala-247757200:overlay:photo:.jpeg
Doctoral Student , Analysis and Research Laboratory in Marketing and Strategy ofencg casablanca.jpeg Organizations,
ENCG-C, Hassan II University Casablanca, Morocco, 

Resumé:
L’environnement du travail, le bien-être au travail, et qualité du relationnel au travail sont des enjeux d’actualités pour un nombre croissant d’organisations. Ces sujets attirent de plus en plus l’attention des chercheurs, surtout avec l’émergence du télétravail après la crise sanitaire du COVID-19 qui a chamboulé les comportements des individus à tous les niveaux. Beaucoup d’études ont montré comment les heures passées au travail, les valeurs de l’organisation, et la qualité des relations au sein du travail peuvent impacter le niveau de stress et l’anxiété, l’identité, l’estime de soi de l’employé et même ses habitudes quotidiennes et son comportement d’achat. L’objectif de cette étude est de mettre la lumière sur le lien entre le bien être au travail et le comportement d’achat, spécialement le comportement d’achat compulsif.
L’achat compulsif est une envie excessive d’acheter, qui est ressentie comme intrusive et incontrôlable, il est souvent associé à une excitation émotionnelle positive ou négative. La présente étude est une revue systématique basée sur ScienceDirect, SpringerLink, Jstor, qui présente tous les travaux éclaircissant le lien entre l’environnement du travail et l’achat compulsif et expliquant les variables qui ont un rôle modérateur dans ce lien.
Mots clés : bien être au travail, identité, comparaison sociale, achat compulsif, stress lié au travail, télétravail.

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